Skip to main content

FOD Economie roept contentcreators op om reclame duidelijk kenbaar te maken

Contentcreators of influencers worden meer en meer ingezet door ondernemingen om een merk, product of dienst te promoten bij hun volgers. Maar het is voor de gemiddelde volger niet altijd duidelijk dat het om reclame gaat en dat de contentcreator in ruil voor het bericht een voordeel krijgt. Daarom stelde de FOD Economie best practices op (afgetoetst met FeWeb en het Communicatie Centrum). Die moeten de consument helpen om reclameboodschappen meteen te herkennen én toont contentcreators hoe ze hun volgers helder kunnen informeren en welke informatie ze verplicht moeten meedelen. Ontdek er alles over in 6 vragen en antwoorden.

Vanaf wanneer is een post reclame?

Er is sprake van reclame zodra een contentcreator:

  • een product/dienst of merk op de voorgrond plaatst (mondeling, visueel of in tekst)
  • over een product/dienst of merk praat
  • een kortingscode van een merk met zijn/haar volgers deelt
  • producten voor een merk mag weggeven of een wedstrijd mag organiseren
  • een link deelt voor een merk

EN

de contentcreator daarvoor een voordeel ontving. Dat voordeel kan van alles zijn:

  • een gratis of te lenen product (ook al heb je daar niet om gevraagd);
  • een korting;
  • een geldsom;
  • een gratis ticket voor een festival of een gratis overnachting of restaurantbezoek;
  • een percentage van de opbrengst van producten die verkocht werden via een link die de contentcreator deelde;

 

Bron: Feweb (volledig artikel)