Skip to main content

Waarom was de IcebucketChallenge zo succesvol

Nu de ijsemmeruitdaging weer voorbij is en we een paar minuten de tijd hebben gehad om niet te schrikken van elke video van onze vrienden en familie die water over hun hoofd gieten om te voorkomen dat ze onze naam zeggen, is het tijd om het sociale fenomeen te analyseren. Zoals elke succesvolle internetmarketeer je kan vertellen, heeft alles wat er gebeurt op sociale media te maken met marketing, of we er nu voor kiezen om het te zien of niet. Dus zelfs als je denkt dat de ijsemmeruitdaging niets te maken heeft met hoe jij je brood verdient, denk dan nog eens na.

Hier zijn enkele belangrijke punten die u kunt meenemen uit de ijsemmeruitdaging terwijl u uw volgende sociale-mediamarketingcampagne opzet. Deze tips zullen je helpen om een hoger niveau van viraliteit te bereiken, hoewel waarschijnlijk niet zo hoog als Hollywood beroemdheden jouw product over hun hoofd zien dumpen!

Lage drempels voor deelname zijn belangrijk

Mensen willen deelnemen aan online uitdagingen en evenementen. Ze willen meedoen aan de trend en ze willen er geen gekke ingrediënten voor hoeven kopen. Wat was er zo briljant aan de ijsemmeruitdaging? Je had ijs, water, een emmer en een camera nodig om mee te doen.

Het is veilig om aan te nemen dat de mensen die regelmatig sociale media bezoeken gratis toegang hebben tot ijs en water. Het is ook vrij waarschijnlijk dat ze een emmer in de buurt hebben. En een camera? Noem de laatste telefoon die je hebt gezien zonder videocamera.

Meenemen: Als u wilt dat mensen deelnemen aan uw sociale-mediamarketingcampagne, maak het ze dan gemakkelijk om dat te doen. Hoe minder wrijving er is tussen het eerste contact en deelname, hoe meer mensen zich zullen inzetten. Gooi er wat formulieren bij om in te vullen, specifieke sites om de video's naar te uploaden of een inschrijfgeld en de ijsemmeruitdaging is een mislukking.

Zelfbevorderende mechanismen werken via sociale uitnodigingen

Het "uitdaging"-aspect van het ijsemmer-evenement was briljant. Dit speelt in op groepsdruk, waarbij je vrienden en familie je "rechtstreeks" aankijken vanaf de camera en je naam roepen. Om het nog duidelijker te maken, taggen ze jou in hun bericht en weet iedereen dat je bent geroepen. Je moet reageren of je bent een vreselijk persoon die mensen dood wil hebben! (Oké, niet echt, maar zo lijkt het wel!)

Meenemen: Elke marketingcampagne waarbij mensen uit vrije wil het idee delen met andere mensen is een winnaar. Je hoeft niets te doen om de campagne te verspreiden; het gaat vanzelf. Houd in gedachten dat de ijsemmeruitdaging aanvankelijk slechts een uitdaging voor drie personen was, wat betekent dat je niet een hele menigte mensen oproept. Dit maakt het veel moeilijker om je te "verstoppen" of te verdwalen in een zee van getagde namen. Je staat in de schijnwerpers en je moet presteren (of beschaamd worden op sociale media), waardoor de campagne opnieuw wordt verspreid.

Besteed aandacht aan het tijdsbestek

Er zijn twee interessante factoren ingebouwd in de ijsemmeruitdaging die te maken hebben met tijd, die allebei direct meespelen in het succes van de campagne. Ten eerste, de urgentie die wordt gecreëerd door de uitgifte van de uitdaging, je hebt 24 uur om de uitdaging te voltooien of je moet $100 doneren aan ALS. Vergeet het feit dat mensen ijswater over hun hoofd gieten om geen geld te hoeven doneren aan een goed doel, concentreer je op het feit dat er een deadline voor actie is gesteld, urgentie gecreëerd. Ten tweede, bedenk hoe kort deze video's zijn, 60 seconden was de langste die ik zag en dat was van een zelfbenoemd camera zwijn. Houd de inhoud kort en leuk (ja, ik wil sommige van mijn familieleden drijfnat en schreeuwend in het water zien, noem me sadistisch) en je zult succes hebben.

Meenemen: Timing is belangrijk omdat je:

1) een gevoel van urgentie creëert door een tijdschema in te bouwen waarin de deelnemers moeten handelen of de gevolgen onder ogen moeten zien EN

2) De campagne kort, krachtig en leuk houdt.

Tot slot, als u een van dit soort campagnes gaat proberen, moet u ervoor zorgen dat u uw social media-gegevens bijhoudt.

 

Bron: Fetch & Funnel

Waarom was de IcebucketChallenge zo succesvol